Als je prikkelverwerking in balans is dan ben je als kind op een ontspannen manier alert. Bij problemen met onder- of overprikkeling kun je uit balans raken.
Joyce Blauwhoff is gezinspedagoog, trainer en spreker. Ze is eigenaar van J. Blauwhoff, pedagogische trainingen en advies.
We weten het al lang natuurlijk: kleuters leren door te spelen en te bewegen. Oud nieuws! Maar wist je dat je kleuters met dans nog meer kunt prikkelen dan met beweging?
Lenneke Gentle, partner in creatief bewegend leren.
We duiken samen in de wereld van de kinderen waar je mee of voor werkt. Vanuit een stukje theorie over het bio-ecologisch model van Bronfenbrenner onderzoeken we eerst onze eigen leefwereld en systemen. De systemen beïnvloeden elkaar, hebben overlap en zijn verbonden met elkaar. Ieder kind in jouw werksetting heeft ook die unieke mix van relaties en leefomgevingen die zijn ontwikkeling beïnvloeden.
Wilma van Esch Med - Ecologisch pedagoog, procesbegeleider, medeontwikkelaar en expertdocent van de eerste master opleiding Jonge Kind in Nederland. Ze is freelance werkzaam als opleider, procesbegeleider, spreker en schrijver.
Risicovol spelen heeft een grote meerwaarde voor kinderen, dit wordt toegelicht aan de hand van drie fundamenten:
Dr. Martin van Rooijen is pedagoog en onderzoeker, als promovendus verbonden aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht.
In deze deelsessie gaan we kort in op een gezonde hechting, en waarom dit zo belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen (met extra aandacht voor de kwetsbare kinderen).
Drs. Stefanie van Ruijven is werkzaam bij Polikliniek Haaglanden (GGZ expertise centrum Trauma & Hechting) als gezinsbehandelaar, waar zij o.a. werkt als Sherborne Samenspel therapeut, Theraplay Practitioner en Mindful Parenting trainer.
Muziek kan helpen bij het verwerken van prikkels én is zelf een prettige prikkel die aansluit bij de natuurlijke behoefte aan beweging en muziek van jonge kinderen.
Kinderen hebben prikkels nodig om nieuwe uitdagingen te vinden om zich te ontwikkelen. We willen graag elk kind kansen geven op een optimale ontwikkeling, daarom is het kunnen omgaan met verschillende prikkels belangrijk. Zowel voor prikkelzoekende kinderen als prikkelgevoelige kinderen.
Félice van der Sande, MEd, is cursusleider en inspirator muziek in de kinderopvang, auteur en oprichter van Het Muziekkwartier, docentenopleider Muziek op Schoot en muzikant.
Eén van de lastigste zaken als je zorgen hebt over de ontwikkeling of veiligheid van een kind is hoe je dit op een goede manier met ouders bespreekbaar maakt, zonder dat het ten koste gaat van een goede relatie met de ouders/ verzorgers? Soms heb je de ervaring dat ouders het niet kunnen of willen horen of laten zij zelfs weerstand zien. José Koster combineert kennis over de theorie van het ouderschap met direct toepasbare tips
voor op de werkvloer.
José Koster is ouderschaps- en communicatiedeskundige, en Supervisor (LVSC). Zij is ook docent, trainer en coach.
Er ontstaan steeds meer peuter/kleutergroepen. Een mooie ontwikkeling om de overgang voor kinderen soepeler te laten lopen, de kinderopvang en het onderwijs meer te verbinden en de grenzen te vervagen.
Op IKC Het Duet in Uithoorn heeft Kinderopvang Solidoe samen met basisonderwijs Wijzer Aan De Amstel een peuter/kleutergroep gerealiseerd.
Berry Tielbeke, Kinderopvang Solidoe en projectleider IKC's