Contact|

10e Jaarcongres Leve Het Jonge Kind


5 NOV 2024 | Spant!, Bussum

12. Slimmer organiseren van je kleutergroep

Heb je soms ook het gevoel dat je groep een kruiwagen vol springende kikkers is waardoor er minder structuur in de groep is dan dat je zou willen?
Dr. Lilian van der Bolt, jonge kind adviseur, specialist taal en gedrag en Dr. Jeroen Aarssen, jonge kind adviseur, specialist taal

In een positieve, gestructureerde en effectieve omgeving voelen kinderen zich veilig, kunnen zij zich ontwikkelen en cognitief en sociaal-emotioneel groeien. Goed groepsmanagement draagt hieraan bij. Het biedt namelijk mogelijkheden voor een gedifferentieerde, kleine groepsaanpak of individuele aanpak waarbij je beter kan inspelen op de behoefte van elk kind. Daarnaast wordt er bij effectief groepsmanagement gekeken naar hoe kinderen van elkaar kunnen leren (de groep als eerste pedagoog) en de invloed van de speelleeromgeving. Denk hierbij aan de inrichting van het lokaal, de hoeken en de buitenomgeving. Ook kan je door de inzet van dynamische groeperingsvormen je groep slimmer organiseren. In deze workshop geven we praktische handvatten en voorbeelden.

Leerdoelen:
Je krijgt inzicht en kennis over:

  • Hoe je met kinderen werkt aan gedragsmanagement en zelfsturing en kinderen leert omgaan met eenvoudige regels.
  • Welke structurerende elementen je kunt inzetten om peuters en kleuters houvast te geven in de groep.
  • Hoe je kritisch keuzes maakt in de opbouw van je dagprogramma voor een waardevolle speel-leerervaring.
  • Hoe je een gestructureerde en veilige omgeving creëert waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen en groeien, zowel cognitief als sociaal-emotioneel.
  • Wat het effect is van verschillende groeperingsvormen (tweetallen, kleine en grote kring, vrije speeltijd) en hoe je die, afhankelijk van je doel, optimaal kunt benutten. wat het doel en effect is van bijvoorbeeld werken in tweetallen, kleine en grote groepen/kring en vrije speeltijd en hoe je deze verschillende groeperingsvormen optimaal benut.
  • Hoe je rekening houdt met individuele verschillen, diversiteit, rituelen en gewoonten en hoe je ontwikkelingsvolgend en gedifferentieerd werkt in je groep.
  • Hoe je kinderen zo veel mogelijk van elkaar laat leren door ruimte te geven voor onderlinge interactie, samenwerking en observatie, waarbij de groep fungeert als een eerste pedagoog.

Voor wie?

Primair onderwijs (onderbouw)
Van toepassing op de leeftijdscategorie: Kleuters (4-6 jaar)