Contact|

10e Jaarcongres Leve Het Jonge Kind


5 NOV 2024 | Spant!, Bussum

5. Hoe goed kennen we de leefwereld van onze kinderen?

We duiken samen in de wereld van de kinderen waar je mee of voor werkt. Vanuit een stukje theorie over het bio-ecologisch model van Bronfenbrenner onderzoeken we eerst onze eigen leefwereld en systemen. De systemen beïnvloeden elkaar, hebben overlap en zijn verbonden met elkaar. Ieder kind in jouw werksetting heeft ook die unieke mix van relaties en leefomgevingen die zijn ontwikkeling beïnvloeden.
Wilma van Esch Med - Ecologisch pedagoog, procesbegeleider, medeontwikkelaar en expertdocent van de eerste master opleiding Jonge Kind in Nederland. Ze is freelance werkzaam als opleider, procesbegeleider, spreker en schrijver.

Tijdens deze werksessie gaan we met elkaar actief nadenken over de omgevingsfactoren en sociale invloeden van de werelden van de kinderen waar wij dagelijks mee en voor werken. Ontdekken wat je wel of niet weet, waar je nieuwsgierig naar bent en hoe je je cirkel van invloed w.b. het stimuleren van kindontwikkeling kunt vergroten.

Leerdoelen: 

  •  Nadenken over de invloed van de sociale systemen op de ontwikkeling van kinderen
  • Vertalen theoretisch model Bronfenbrenner naar de leefwerelden van de kinderen waar je mee of voor werkt. 
  • Ontdekken wat kansen en mogelijkheden liggen om te werken aan een stevig pedagogisch fundament voor jonge kinderen en hun families.

Voor wie?

Professionals die werken in de kinderopvang. Van toepassing op de leeftijdscategorie: alle jonge kinderen (0-6 jaar)