Contact|

10e Jaarcongres Leve Het Jonge Kind


5 NOV 2024 | Spant!, Bussum

15. Inzicht in samenwerking: Meten en monitoren van de samenwerking tussen kinderopvang, basisonderwijs en jeugdhulp

In Nederland wordt er steeds meer samengewerkt tussen kinderopvang, basisonderwijs en jeugdhulp. Deze samenwerking kent veel verschijningsvormen, van af en toe een mailtje over de overdracht van een kind tot samenwerken in één team. Daarnaast bestaat de samenwerking uit verschillende facetten, van een gezamenlijke visie op leren en ontwikkelen tot een eenduidige communicatie.
Marian Ooms MSc is docent-onderzoeker (promovendus) aan de Hogeschool van Amsterdam

In deze deelsessie presenteren we de IKC-scan. Een instrument waarmee je als management het niveau van samenwerken in kaart kan brengen. Verder leggen we een relatie naar de interprofessionele samenwerking tussen de professionals op de werkvloer De deelsessie zal bestaan uit een presentatie van wetenschappelijke resultaten gekleurd met praktijkvoorbeelden uit het grootschalige landelijke onderzoek: Samenwerken in leren en opvoeden: Interprofessionele samenwerking tussen kinderopvang, basisonderwijs en jeugdhulp.

Leerdoelen: 

  • Je leert hoe je met de IKC-scan de samenwerking op jouw locatie in beeld kunt brengen en je ambities kan bepalen
  • Je leert wat de relatie is tussen de IKC-scan en interprofessionele samenwerking
  • Je krijgt praktijkvoorbeelden passend bij de verschillende niveaus van samenwerking

Voor wie?

Management van kinderopvang, onderwijs, kindcentrum.
Van toepassing op de leeftijdscategorie: alle jonge kinderen (0-6 jaar)