Het uit handen geven van je kindje aan een professional, voelt kwetsbaar. Zeker wanneer een ouder zich zorgen zorgen maakt over het kind of zelf niet lekker in je vel zit en zich onzeker voelt. Dit brengt soms spanning met zich mee die tijdens de de korte overdrachtsmomenten met een pedagogisch medewerker of leerkracht de kop op kan steken. Spanning in de communicatie kan ook worden opgeroepen wanneer leerkrachten of Pedagogisch Medewerkers noodzaak voelen om lastige onderwerpen aan te snijden. Bijvoorbeeld wanneer er zorgen leven over de ontwikkeling van een kind, of wanneer er twijfels zijn over het opvoed-vermogen van een ouder.
Communiceren met ouders kan complex zijn. Hiervoor is nog weinig aandacht. Het gevaar de verbinding met de ouder te verliezen tijdens een kwetsbaar gesprek ligt op de loer. Hoe blijf je in contant terwijl je wel bespreekt wat er besproken moet worden zonder, de verbinding te verliezen? Zonder kennis over ouderschap en inzicht in de dynamieken die spelen in de onderstroom van de communicatie sta je vaak met lege handen.
Leerdoelen:
Tijdens deze interactieve lezing onderzoeken we waarom het communiceren met ouders soms zo complex kan zijn. We nemen een aantal aspecten van de ouderschapstheorie van Alice van der Pas onder de loep en we kijken hoe deze handvatten kan bieden om uit de geraaktheid te blijven en te kunnen werken aan een goede samenwerkingsrelatie. Tijdens de deelsessie passen de deelnemers de theoretische aspecten toe op eigen casuïstiek.
Voor wie?
Werksetting doelgroep niet gebonden.