09:00 |
Registratie en ontvangstJe ontvangt van ons een naambadge en congrestas met schrijfmateriaal. De koffie staat voor je klaar en de informatiemarkt is geopend! |
09:50 |
Welkom door de dagvoorzitterWilma van Esch. Ecologisch pedagoog, procesbegeleider, medeontwikkelaar en expertdocent van de eerste master opleiding Jonge Kind in Nederland. Freelance werkzaam als opleider, procesbegeleider, spreker en schrijver. |
10:10 |
Kinderrechten en Burgerschap: de Kracht van Kinderparticipatie in een Kleurrijke OpvoedingswereldDr. Christel Eijkholt, Social Pedagogy, researcher, adviser The Oaktree, Child Rights & Democratic Citizenship, Comunity voices en SDGs. ToelichtingKinderrechten en Burgerschap, dat zijn vage en lastige begrippen. Een centraal aspect van beide begrippen is kinderparticipatie. Kinderparticipatie en kinderen mee laten denken en praten over alledaagse activiteiten en besluiten die hen aangaan, is belangrijk voor hun ontwikkeling. Hierdoor kunnen kinderen oefenen met hun burgerschap. Het gaat dan over het geven van een stem aan kinderen en het serieus nemen van hun ideeën, meningen en perspectieven door met name volwassenen. Kinderparticipatie gaat over ‘mondigheid en zeggenschap’. En dat is absoluut wat anders dan “een grote mond, overal een mening over hebben, en zomaar wat roepen”!
Kinderparticipatie wordt erkend als een fundamenteel recht van kinderen. Hierdoor stimuleren we zelfvertrouwen, verantwoordelijkheidsgevoel en betrokkenheid bij het gezin, de gemeenschap en de bredere samenleving. Kinderparticipatie kan niet alleen bijdragen aan de gezonde ontwikkeling van kinderen, maar ook aan verbeterde besluitvorming en de kwaliteit van de kinderopvang. Het bevordert inclusie, diversiteit en gelijke kansen door iedereen een stem te geven die gehoord wordt. Belangrijk is ook dat participatie de bescherming van kinderen vergroot, waardoor ze veiliger kunnen opgroeien. |
10:40 |
Samenwerken: Van klein kind tot groot netwerkProf. dr. Ruben Fukkink, hoogleraar Universiteit van Amsterdam & lector Pedagogiek bij Hogeschool van Amsterdam ToelichtingIn deze presentatie doen we verslag van een landelijk onderzoek naar de samenwerking tussen kinderopvang, onderwijs en soms ook jeugdhulp. Hoe werkt interprofessionele samenwerking voor deze professionals uit verschillende sectoren? Werkt men samen bij een doorgaande leerlijn van peuter naar kleuter? Bij nieuw beleid? En bij kinderen met speciale behoeftes?
|
11:10 |
KoffiepauzeIn de pauze staat de koffie en thee voor je klaar met een lekkernij en ben je in de gelegenheid om de informatiemarkt te bezoeken voor het opdoen van inspiratie en informatie. |
11:40 |
Eerste deelsessierondeTijdens dit congres bezoek je in twee rondes een deelsessie. Je hebt hierbij keuze uit in totaal twintig deelsessies. Op de pagina deelsessies vind je een overzicht van het aanbod. |
12:45 |
LunchpauzeWij serveren een gevarieerde lunch en er staan professionals van verschillende organisaties voor je klaar om je te woord te staan over diverse interessante producten en onderwerpen die je in de dagelijkse praktijk kunt gebruiken. |
14:00 |
Het jonge volkje op avontuur. Subjectivering en het jonge kindDr. Hester IJsseling, is een filosoof met ruime ervaring in het basisonderwijs, werkzaam als lector Professionaliseren met hart en ziel aan Thomas More Hogeschool Rotterdam. ToelichtingOp school werk je – zo wordt gezegd – binnen drie doeldomeinen: kwalificatie, socialisatie en subjectivering. Hoe ziet dat eruit in de praktijk, als je werkt met (peuters en) kleuters? Vooral die subjectivering: dat blijft toch tamelijk duister. Of lijkt dat maar zo? Hester IJsseling zet ramen en deuren open waardoor je veel dingen die je al doet (en meemaakt) in een nieuw licht gaat zien.
|
14:30 |
Positieve gedragsondersteuningDr. Cathy van Tuijl, lector Jonge Kind Educatie SAXION Hogeschool ToelichtingGedrag van jonge kinderen is de uitkomst van de wisselwerking tussen kind en omgeving. De omgeving speelt een belangrijke rol in de gedragsontwikkeling. Uiteindelijk is het doel van gedragsondersteuning dat kinderen zelf leren zich te gedragen naar de regels in verschillende settingen. Daarbij zijn niet alleen de eigen behoeften van belang maar ook van die van anderen. Positieve gedragsondersteuning gaat uit van twee componenten: 1. een voorspelbare gestructureerde omgeving bieden met duidelijke regels die aangeleerd worden, en 2. oog hebben voor individuele behoeften van kinderen. Omdat jonge kinderen nog zoveel van onze regels en routines moeten leren is de kans groot dat sommige kinderen vaak gecorrigeerd worden. Om toch een goede sfeer op de groep te houden stelt dat behoorlijk wat eisen aan pedagogisch medewerkers.
|
15:00 |
After-lunch-dip-tip: Even lekker dansen :)Lenneke Gentle, Studio Swing - Podium voor Dans & Spel. Voor iedereen die danst, speelt en leert met jonge kinderen. |
15:10 |
MiddagpauzeIn de pauze staan de koffie en thee met wat lekkers klaar. Ook is er de gelegenheid om de informatiemarkt te bezoeken voor het opdoen leuke ideeën en nieuwe contacten. |
15:40 |
Tweede deelsessierondeTijdens dit congres bezoek je in twee rondes een deelsessie. Je hebt hierbij keuze uit in totaal twintig deelsessies. Op de pagina deelsessies vind je een overzicht van het aanbod. |
16:40 |
Informele afsluiting, borrel & gezellige muziek! |