'Laat elkaar eens los', iedere jonge kind professional kent het wel of heeft dit ooit eens gezegd. Fysiek en stoeiend spel door middel van duwen, trekken, slaan of schoppen. Is het nodig om dit gedrag af te keuren en/ of te corrigeren? Of voorziet dit stoeiend spelen in een behoefte en kunnen kinderen daar iets van leren? Graag nodig ik jullie uit voor mijn deelsessie "Stoeien kun je leren, nut en noodzaak van stoeien in de kinderopvang". In deze sessie gaan we dieper in op het belang van stoeien voor de ontwikkeling van kinderen en hoe je dit op een veilige en verantwoorde manier kunt faciliteren op de BSO. Waarom willen kinderen stoeien, en waarom is het belangrijk dat daar ruimte voor is tijdens hun verblijf op de BSO? Na de workshop/ inspiratiesessie implementeer ik de opbrengst van de mentimeter in een mindmap. Hierop staan concrete actiepunten die je direct kunt uitproberen en implementeren. Deze zal gedeeld worden in de week na het congres in de hanout. Zo kun je vol energie en met de nieuwe ideeën aan de slag met je collega's!
Leerdoelen:
- Inzicht in de voordelen van stoeien: Deelnemers begrijpen hoe stoeien bijdraagt aan onder andere de motorische, sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van kinderen.
- Omgaan met verschillende behoeften: Deelnemers krijgen inzicht in hoe ze kunnen omgaan met de verschillende behoeften en niveaus van kinderen tijdens het stoeien, zodat elk kind op een positieve manier kan deelnemen.
- Na afloop ontvangen alle deelnemers een digitale follow-up in de vorm van een samenvatting.
Voor wie?
Professionals uit de gastouder- en kinderopvang.