Contact|

10e Jaarcongres Leve Het Jonge Kind


5 NOV 2024 | Spant!, Bussum

14. Zelfevaluatie als middel om de doorgaande lijn tussen kinderopvang en primair onderwijs te versterken

Welbevinden en betrokkenheid zijn voor alle (jonge) kinderen essentieel voor de ontwikkeling. Hoe kinderen de omgeving ervaren wordt voornamelijk beïnvloed door het handelen van de pedagogisch professional, deze bepaalt voor een groot deel de pedagogische kwaliteit.
Simon Hay, onderzoeker universiteit Leiden & pedagoog KindeRdam.

De vaardigheden van pedagogisch professionals, in de kinderopvang én op school, om het welbevinden en de betrokkenheid te ondersteunen en stimuleren zijn theoretisch goed beschreven. Middels gedegen zelfevaluatie kunnen professionals een goed beeld krijgen van de eigen sterke punten in het pedagogisch handelen en ook wat nog verbeterd kan worden. Door onderling uit te wisselen over de uitkomsten van de zelfevaluatie ervaren professionals op de groep/voor de klas grip de ontwikkeling van hun pedagogische vaardigheden. Als pedagogisch professionals van de kinderopvang en het primair onderwijs beiden gebruik maken van een vergelijkbaar zelfevaluatie-instrument wordt de onderlinge dialoog, en de doorgaande lijn, gefaciliteerd.
Simon Hay heeft het initiatief genomen tot de ontwikkeling én wetenschappelijke toetsing van het zelfevaluatie-instrument ‘Pedagogische praktijk in Beeld (PiB)’ . In eerste instantie is PiB ontwikkeld voor de kinderopvang, maar sinds kort is ook een versie van PiB ontwikkeld voor het primair onderwijs (in eerste instantie voor de groepen 1 tot en met 3). Tijdens de interactieve deelsessie licht Simon toe hoe PiB grip geeft op de pedagogische kwaliteitsontwikkeling in de kinderopvang en in het primair onderwijs.

Leerdoelen:

Tijdens de deelsessie wordt aandacht besteed aan:

  • de principes van zelfevaluatie van pedagogisch kwaliteit;
  • de pedagogische dialoog n.a.v. de uitkomsten van de zelfevaluatie (onderling, en ook met andere belanghebbenden, zoals ouders en inspectie);
  • hoe zelfevaluatie in de kinderopvang en in de onderbouw van het primair onderwijs aan elkaar verbonden kan worden om de doorgaande lijn te faciliteren.

Voor wie?

  • Pedagogisch professionals kinderopvang en primair onderwijs
  • Beleidsmedewerkers, coaches, IB-ers kinderopvang en primair onderwijs
  • Managers/bestuurders kinderopvang en primair onderwijs

Van toepassing op de leeftijdscategorie: alle jonge kinderen (0-6 jaar)